Sinds de komst van internet zijn er heel wat virtuele deuren open gegaan voor de mensheid. Je kan nu bijna alles via internet doen. Van kopen en verkopen, werken en zelfs naar school gaan doen we nu online.
Ook bellen doen we via internet, denk maar aan Skype, WhatsApp en andere platformen. Nog een manier om te bellen via het internet is het VoIP systeem.
Wat is VoIP precies?
VoIP staat voor Voice Over Internet Protocol. Dit gaat voornamelijk om zakelijk bellen met cloud telefonie. Nu de digitale technologie het toelaat dat het signaal verstuurd kan worden via internet zijn er geen dure abonnementen meer nodig voor een vaste telefoonlijn met traditionele telefoons, kabels en telefooncentrales.
Wat zijn de voordelen van VoIP?
Met VoIP wordt een hedendaagse oplossing geboden die financieel en praktisch aantrekkelijk is. Ben je geen zzp’er dan is een VoIP systeem een goede manier om met jouw werknemers in contact te blijven.
Bellen in de cloud
De hosted VoIP, dat is een virtuele telefooncentrale in de cloud, biedt de mogelijkheid om sneller en efficiënter met meerdere mensen tegelijk in contact te staan.
Weinig hardware nodig
Het enige waarin geïnvesteerd wordt zijn de VoIP toestellen en een vast bedrag per werkplek per maand. Afhankelijk van hoe de bedrijfsstructuur in elkaar zit zal bepalend zijn of er eventueel switches en meer apparatuur nodig is.
Goedkoper en flexibeler dan gewone telefonie
Hoe dan ook de mogelijkheden die VoIP telefonie biedt zijn absoluut kostenbesparend en flexibel ten opzichte van traditionele telefonie. Je betaalt dus nooit meer dan nodig met de mogelijkheid om overal en altijd bereikbaar te zijn.
Hoe werkt VoIP telefonie?
Het enige dat je nodig hebt om deze moderne manier van communicatie toe te passen binnen jouw organisatie is:
1. Een internetverbinding
Sowieso moet er een internetverbinding aanwezig zijn om een VoIP systeem toe te kunnen passen, of het nou om een databundel of vaste internetverbinding gaat.
Een gemiddeld telefoongesprek heeft ongeveer 100 kbits/s nodig. De bandbreedte die je nodig zal hebben hangt dus af van het aantal werkplekken of gebruikers.
2. Een toestel
Heb je een VoIP centrale zal je ongetwijfeld moeten gebruik maken van VoIP toestellen. Deze zijn speciaal voor dit systeem ontwikkeld en zullen de beste resultaten geven. Voor simpele VoIP diensten zou je eventueel je laptop of smartphone kunnen gebruiken.
3. Een telefoonnummer
Met het verkregen VoIP nummer kan je op elke locatie naar alle andere nummers bellen en ook gebeld worden. Je kan jouw bedrijfsnummer porteren of een ander nummer kiezen.
Hoe en waarvoor je VoIP kunt gebruiken?
VoIP kan je gebruiken binnen jouw organisatie of bedrijf om ten eerste kosten van traditionele diensten te verlagen. Had je vroeger hele grote callcenters nodig om de telefoondiensten aan te bieden met honderden medewerkers? Die tijd is nu voorbij!
Dezelfde service voor veel minder
VoIP maakt het mogelijk om alle diensten die je van vroeger kende van een telefooncentrale nog steeds te hebben maar dan met minder kosten en flexibiliteit. Alle opties zitten in de cloud software.
Flexibeler met de instellingen
Doordat je met meerdere doorzet nummers kan spelen voor de diverse afdelingen binnen jouw bedrijf dan wordt het een stuk makkelijker om te hanteren en te beheren.
Je kan zelf een keuzemenu instellen, nummers doorschakelen, lijnen toevoegen en ook pas aanzetten wanneer jij het wil. Al met al de mogelijkheden zijn er veel en je kan makkelijk opschalen.
Altijd up to date en veilig in de cloud
Doordat alles cloud based is, is het een veilig systeem en datacenters zijn altijd up to date. Als ondernemer ga je zelf heel zorgvuldig om met klantgegevens en dien je jouw medewerkers ervan op de hoogte te brengen om voorzichtig om te gaan met wachtwoorden.